fbpx
Travel,  טיולים בחו"ל,  יעדים,  צרפת,  קפיצה זוגית לחו"ל

חופשה רומנטית מהאגדות – כריסמס באלזס

טיול זוגי בין שווקי כריסמס בחבל אלזס בצרפת וקפיצה קטנה לגרמניה

• מסורת טיולי הכריסמס שלנו החלה כבר לפני ארבע שנים, בטיול הראשון שלנו לברלין ( עליו תוכלו לקרוא כאן)
  • אחרי שנתיים ברצף בברלין ועד כמה שהיא מדהימה בכריסמס ובכלל, הבנו שכנראה לא נמצה אותה לעולם  ושכדאי לגוון קצת ולהכיר מקומות אחרים בעולם (עד הפעם הבאה בברלין)….
  • באחד משיטוטי בקבוצת הפייסבוק האהובה עלי חו”ל זה כאן  נתקלתי בפוסט של הילה מור אלון  מהבלוג to travel life על כריסמס בחבל אלזס בצרפת . התמונות הקסומות והצבעוניות צדו את עיני ועוררו את סקרנותי.
  • קריאת הפוסט ודפדוף בתמונות גרמו לי לרצות לדעת עוד על המקום, וחיפוש קל בקבוצה הניב לא מעט תוצאות.
  • חופשת כריסמס באלזס יוצאת לדרך!
קוךמר אלזס

איפה זה בכלל אלזס? ולמה זה מוכר לי?

• ההיכרות שלי עם אלזס עד אותה העת הייתה זיכרון קלוש משיעורי ההיסטוריה בתיכון, הצירוף הראשון שקפץ לי לראש היה “אלזס לוריין” ו”מלחמת העולם השנייה” חוץ מהעובדה שחבל ארץ זה נמצא בין צרפת לגרמניה, לא ידעתי כלום על המקום.
  • אבל התמונות הוכיחו שמדובר במקום קסום במיוחד! בתים צבעוניים עם קורות עץ, גגות אדומים כמו באגדות וצבעוניות הכריסמס הוסיפו לקסם של המקום וגרמו לי לרצות לחקור אותו עוד ועוד.

קצת היסטוריה על אלזס...

כריסמס באלזס - המקום שבו הכל התחיל

• ואם כבר פתחנו במסורת טיולי כריסמס, למה לא להגיע למקום שבו הכל התחיל? שווקי הכריסמס הראשונים החלו במאה ה- 15 איך לא, בגרמניה. חבל אלזס שכאמור היה בתקופה זו חלק מגרמניה, היה אחד האיזורים הראשונים בהם נפתחו שווקי כריסמס, בהמשך השווקים התרחבו גם לשכנותיה דוברות הגרמנית של גרמניה כמו שוויץ ואוסטריה, ובמהלך השנים גם לחלקים נוספים באירופה ובעולם כפי שאתם מכירים כיום.
  • לא במקרה אלזס גרמה לנו לתחושת גרמניה, החל מסגנון הבנייה, האוכל והאווירה מסביב..
כריסמס בקולמר צרפת

בחרנו יעד, עכשיו מה?

בחירת מועד והזמנת כרטיסי טיסה:
מועד:
  • תקופת הכריסמס באירופה מתחילה כחודש לפני החג עצמו שחל בין ה- 24-26/12.
  • בתקופה זו הערים והכפרים מתקשטים באורות צבעוניים, עצי אשוח מקושטים ומוארים, שווקי כריסמס חגיגיים ומיוחדים שמוכרים מתנות עבודת יד, מזכרות מיוחדות, וכמובן אוכל מקומי. והכל בצבעי ירוק- אדום – לבן – זהב.
  • ה”אדוונט” כפי שהמקומיים מגדירים, היא הספירה לאחור של הימים עד ערב חג מולד.
  • יש שונות בפתיחת חגיגות הכריסמס בין מדינה למדינה, ואפילו בין עיר לעיר אבל לרוב מדליקים את האורות לקראת השבוע האחרון של נובמבר, ויחד איתם גם השווקים נפתחים.
  • חופשת חנוכה בישראל, מתרחשת תמיד במהלך חודש דצמבר ולכן היא זמן מושלם עבורי לתפוס את אירופה בכריסמס.
  • מי שעדיין לא היה בתקופה הזו באירופה, לא מבין עד כמה זה מיוחד ושונה מטיול בכל תקופה אחרת.
  • בשנה שעברה חופשת חנוכה חלה בתחילת דצמבר, בין התאריכים 3-10/12, בדיוק בשבוע בו נפתחו שווקי הכריסמס באלזס.
  • את הכרטיסים רכשנו כ- 10 חודשים לפני המועד. בחופשות בית הספר מחירי כרטיסי הטיסה עולים משמעות, ולכן ככל שמקדימים לקנות, כך ניתן לרכוש כרטיסי טיסה במחיר זול יותר.
קניית כרטיסי טיסה
  • לאחר בחירת המועד אנחנו מתחילים לחפש כרטיסי טיסה.
  • חבל אלזס הצרפתי נמצא בדיוק במשולש הגבולות – צרפת, גרמניה ושוויץ. וניתן להגיע אליו באמצעות מספר יעדי טיסות שונים:
  1. טיסת צ’רטר לשטרסבורג (צרפת), בדר”כ ניתן למצוא באתרי התיירות.
  2. טיסת לואו קוסט לבאזל (שוויץ) עם איזיג’ט. שדה התעופה הוא משותף ונקרא בזאל – מילהאוס-פיירבורג ולמעשה משרת את שלוש המדינות (צרפת, גרמניה ושוויץ) ואפשר לבחור לאיזה מדינה לצאת משדה התעופה. הנסיעה משדה”ת המשותף לאזור אלזס אורכת  כ – 45 דקות.
  3. טיסת לואו קוסט לבאדן באדן (גרמניה) מתל אביב עם Ryanair. בתקופה שאנחנו טסנו היו טיסות לבאדן באדן גם משדה”ת עובדה שליד אילת (קו שבינתיים נסגר), היום יש טיסה רק מתל אביב.  הנסיעה מבאדן באדן לאיזור אלזס אורכת כשעה ורבע.
  • בהשוואת מחירי הטיסות והתאמת תאריכי הטיסה לחופשה שלי מהעבודה, הטיסה הזולה ביותר הייתה טיסת ראינאייר מאילת לבאדן באדן בגרמניה.
  •  לא אני לא גרה באילת, אני גרה במרכז הארץ ונסיעה לאילת לוקחת לי שלוש שעות. אבל מבחינתנו זה חלק מהטיול.
  • כאשר פער המחירים הוא משמעותי אין לנו בעיה לנסוע עד אילת ולהשקיע את ההפרש במסעדה טובה ביעד אליו נסענו.
  • שני כרטיסי טיסה עם טרולי ותיק גב עלו לנו כ- 200 יורו.
  • טיסת ההלוך יצאה מאילת בשעה 12:30 בצהריים וטיסת החזור יצאה מבאדן באדן בשעה 6:30, חיסרון אבל גם לזה מצאנו פיתרון הולם.
  • ועדיין נותרו לנו 3.5 ימים לטייל במקום המופלא הזה.

הזמנת רכב באלזס

רכב

• הטיול באלזס הוא למעשה טיול בכפרים ציוריים שביניהם פרוסים כרמים רחבים של ענבי ריזילינג ומרחבים אין סופיים של מרבדים ירוקים.
  • הדרך הקלה והפשוטה להתנייד באיזור היא לשכור רכב.
  • את הרכב שלנו, אופל אסטרה, שכרנו דרך חברת Rentalcars.com בעלות של כ- 600 ש”ח ל 4 ימים. את הרכב שכרנו דרך חברת EUROPCAR  אספנו בשדה התעופה בבאדן באדן.
  • בעת ההשכרה יש להציג את שובר ההזמנה, רשיון נהיגה בינלאומי וישראלי (לא לשכוח לקחת!)
  • יש לתת כרטיס אשראי כפיקדון.
  • החזרת הרכב הייתה פשוטה ביותר, החננו את הרכב באזור שמוקצה לחברת ההשכרה, והחזרנו את המפתח לתיבה שמוצבת בשדה”ת. בלי בדיקות ובלי אנשי שירות.
  • כמובן שחברה ההשכרה יודעת כיצד ליצור קשר גם לאחר ההחזרה במידה ויש צורך. צריך רק לעמוד בתנאי ההסכם ולא לשכוח למלא מיכל מלא של דלק לפני ההחזרה.

כמה מילים על השכרת רכב בחו"ל

• הדרך הטובה ביותר לטייל באזורים כפריים (בניגוד לטיול עירוני שבו הדרך הטובה ביותר היא התניידות בתחבורה ציבורית). יש חברות השכרת רכב בינ”ל שניתן לשכור מהן רכב כבר בישראל או באמצעות אתרים אשר מאפשרים לקבל הצעות רבות והשוואת מחירים בין חברות בינ”ל ומקומיות.
  • אתרים אלה כגון Rentalcars.com מאפשרים בחירה של רכב בממשק נוח ופשוט לפי סוג הרכב, מחיר ועוד.
  • למה כדאי לשים לב בבחירת רכב? גודל הרכב, מקום למזוודות, סוג הגיר וכו’.
  • המחיר לרוב כולל גם ביטוח מקיף וחובה, עם זאת חשוב לציין כי חברות השכרת הרכב נוהגות לגבות דמי השתתפות עצמית גבוהים במקרה של גניבה או פגישה ברכב.
  • הדרך להימנע מסיכון כזה הוא לרכוש בנפרד ביטוח “ביטול השתתפות עצמית” (scdw) התופסת לא קטנה, אבל זה ימנע מכם לשלם לחברת ההשכרה במצב של נזק או גניבה.
  • את הביטוח הזה כדאי לעשות בחברה ממנה השכרת את הרכב, כאשר אתם מגיעים לאסוף אותו.

הזמנת מלון באלזס

• בבחירת המלון הייתה לנו התלבטות רבה. מצד אחד ממש רציתי מלון בסגנון כפרי שישלים את אווירת המקום. מנגד חיפשנו גם מלון מרכזי שממנו ניתן להגיע בקלות לאתרים שרצינו.
  • תחילה שריינו דירה במרכז העיר קולמר – העיר הכפרית הגדולה באיזור, אבל במהרה הבנו שעניין החניה בקולמר לא פשוט בכלל, ויעלה המון כסף (יכול להגיע גם ל 15 יורו ליום) ולכן החלטנו לחפש מלון עם חנייה חינם או בעלות שולית.
  • לבסוף הזמנו חדר במלון Hôtel De La Couronne בעיירה ריקוואר (Riquewihr )בעלות של 287 ש”ח לשלושה לילות.
  • היות וטיסת החזרה לארץ יצאה בשעה 6:30 בבוקר, בלילה האחרון ישנו במלון Airpark B&B Hotel Baden  שנמצא בתוך שדה התעופה באדן – באדן, כדי להגיע לטרמינל כל מה שצריך לעשות הוא לחצות את הכביש! זה אפשר לנו לישון עד 4:30 ולהגיע רעננים לטיסה. .
  • לילה במלון זה עלה לנו 67 יורו ללילה ( כולל ארוחת בוקר שלא נוצלה כי יצאנו מהמלון בשעה 5:00).

סוף סוף הגענו לאלזס!

• אחרי נסיעת בוקר מוקדמת לעובדה(ליד אילת), טיסה של 4 שעות לבאדן באדן שעברה בלי עיכובים מיותרים, ואיסוף מהיר של הרכב, יצאנו לכיוון ריקוויאר בשעת ערב מוקדמת.
  • היות וגרמניה וצרפת שתיהן שייכות לאיחוד האירופי אין מעברי גבול בניהן ולכן המעבר ממדינה למדינה לא מורגש.
  • חשוב לציין שהרבה מאוד כבישים באירופה לא מוארים (גם כבישים ראשיים) מה שאומר שהנסיעה עוברת בעלטה מוחלטת.
  • הגענו  בערב לעיירה הציורית ריקוויאר, המלון שלנו,  Hotel de la couroone, שכן בדיוק במרכז העיר העתיקה של ריקוויאר, וכבר מהחנייה אפשר היה לראות עד כמה הרחובות יפים ומיוחדים.
ריקוויר אלזס

סיבוב לילי ברחובות ריקוויאר באלזס

• לאחר התמקמות קלה במלון יצאנו לטייל בעייריה.  החלק העתיק של ריקוויאר ממוקם ברחוב Rue du general de gaulle  והוא למעשה מדרחוב ארוך וציורי ובו מסעדות וחנויות ייחודיות, ובצדדיו סמטאות צרות ויפות.
  • בחלק גדול מן העיירות הקטנות באלזס, החנויות ושווקי הכריסמס נסגרים בין 19:00 – 20:00 וחלק מהמסעדות גם כן.
  • לא היה פשוט למצוא מסעדה פתוחה,  אך סיבוב ברחוב הוביל אותנו למסעדה D’brendelstub  – מסעדה צרפתית מקומית. חשוב לשים לב לשעות פתיחת המסעדות בעיירות אלזס. חלקם הגדול פתוחות בשעת צהריים  12:00-14:00 ולאחר מכן כמקובל באירופה נסגרות ונפתחות שוב בין 19:00-21:30. האיזור נחשב מאוד מתויר ולכן המחירים במסעדות לא זולים, ועדיין יותר זול מהארץ.
  • זיו הזמין המבורגר ואני הזמנתי את המנה המקומית הנפוצה טארט פלמבה – פירוש המילה “בצק בלהבות”, ואכן מדובר בסוג של פיצה מבצק דק אבל במקום רוטב עגבניות  מורחים עליו קרם פרש, וגבינה צהובה. המנה מסורתית מכילה כמובן פרוסות של בשר חזיר, אך  הזמנתי את הגירסה הצמחונית שכללה בצק, קרם פרש וירקות. מנה שעונה על הצורך של אוכל מנחם, במיוחד אחרי יום שלם בדרכים.
  • לאחר שסיימנו את הארוחה, שבנו למלון לשנת לילה ערבה לקראת יום טיול ראשון באלזס.
ריקוויר אלזס

מזג האוויר באלזס

• החורף באלזס הוא מן הסתם אירופאי, ובניגוד לישראל זה חורף אמיתי.  למרות שבאופן הרשמי החורף מתחיל רק ב 21.12, גם הסתיו האירופאי קר מאוד. בתחילת דצמבר הטמפרטורות נמוכות, ויכולות גם לרדת מתחת לאפס.
  • המזל האיר לנו פנים ובכל ארבעת ימי הטיול שלנו באלזס, הטמפרטורה נעה בין 5-9. מבחינתנו זה טמפרטורה מצויינת, זיו לא השתמש כלל בבגדים התרמיים שהביא, אני כן כי אני יותר רגישה ממנו לקור. עם זאת, אחרי שמטיילים גם במינוס 5, ב-9 מעלות אני יכולה אפילו לפשוט את המעיל.
  • מבחינת הביגוד, אני תמיד לוקחת חולצה תרמית וטייץ תרמי, גרביים חמות, וכמובן כובע כפפות וצעיף היות שאלו האיזור הכי רגישים אצלי. תוכלו לקרוא על איך אני אורזת לטיסת לואו קוטס בפוסט שכתבתי.
  • כמו במדינות אחרות באירופה, קר בחוץ אבל חם מאוד בכל מקום, וצריך לקחת את זה בחשבון שמתלבשים.
קולמר אלזס

אז מה עושים בחבל אלזס בדצמבר?

• בתכנון המסלול שלנו החלטנו מראש שאנחנו רוצים להגיע ל 2-3 כפרים ( כי בסופו של דבר הם חוזרים על עצמם), לנסוע לקולמר, לשלב טירה מהממת שממש אהבנו את התמונות שלה, לבלות יום בשטרסבורג הלא היא בירת הכריסמס, לכמובן לקפוץ לבאדן לבאדן השכנה כי אנחנו לא יכולים בלי לספוג קצת גרמניה…

ביקור בשווקי כריסמס ועיירות ציוריות באלזס

• באלזס יש כפרים רבים שבגדול די דומים אחד לשני.
  • אנחנו בחרנו לבקר בריבוולה, קייזרסברג, קולמר וכמובן ריקאוויר בה ישנו.
  • לכל כפר יש שוק כריסמס משלו, ( marches de noel)  ובדומה לשווקים בברלין גם בצרפת בשווקים ניתן למצוא מתנות תוצרת יד, הרבה עבודות עץ, נייר, זכוכית וצמר.  בנוסף המון דוכני אוכל מקומי. למי שאינו שומר כשרות, האוכל הוא חגיגה לעיניים ולחיך.
  • בגלל ההשפעות הגרמניות על האזור אפשר למצוא תבשילי “שפצלה” – כופתאות בצק שלרוב מבושלות בגבינה וכמובן חתיכות של בשר חזיר. אין ספק שהריח והמראה מעוררי תאבון, אבל היות ואנחנו לא אוכלים חזיר, לא טעמנו. לבסוף באחד הערבים שישבנו במסעדה בריקאוויר הצלחנו למצוא שפצלה צמחוני,  עתיר בגבינה ושמנת וטעים בטירוף, לצד כוס יין ריזלינג זו הייתה חגיגה של טעמים…
  • תבשיל נוסף שמגיע מגרמניה ומאפיין את האיזור הוא “שוקרוט” – תבשיל נקניקיות (חזיר ברור), עם כרוב כבוש מבושל ביין (ריזלינג כמובן).  הריח משכר אבל שוב נשארנו עם הריח.
  • עוד אפשר למצוא בשווקים הרבה מאכלי בצק עם גבינה, טראט פלמבה, המוני שוקולדים, תפוחים מסוכרים על מקל, ערמונים חמימים וכמובן יין מתובל וחם ( שנקרא בצרפתית vin chaud). אישית זה פחות לטעמי, כי אני סולדת מהתבלינים שמזכירים לי תה ( ואני בכלל אדם של קפה), אבל הריח עושה לי נעים וטוב.
  • הדבר הייחודי שמצאתי בצרפת, ולא ראיתי בשווקי גרמניה, הוא דוכני העוגיות. קשה קשה לעמוד בפיתוי של הררי עוגיות חמאה שריחן החזיר אותי לילדות, כמובן שקנינו ונישנשו כל היום..
  • אי אפשר לספר על צרפת בלי להזכיר את המקרונים המדוייקים והטעימי,  שאף חזרו איתנו הביתה לעלמה שלנו שכל כך אוהבת אותם.
מקרונים
שוק כריסמס באלזס

כריסמס באלזס - כפרים ציוריים ורומנטיים

• הכפרים יפייפיים, הבתים הצבעוניים והקישוטים המיוחדים. הופכים את האווירה לקסומה ורומנטית במיוחד.  מדהים לראות את רמת ההשקעה והתכנון  בקישוט הבתים, התאמות הגוונים של הקישוטים לצבעי הבתים, והכל מוקפד ומדוייק, קיטשי ורומנטי כאחד.
  • דובונים לבנים יושבים על אדן החלון, לצד איצטרובלים מרוססים זהב, ענפי עץ אשוח משולבים בכדורים צבעוניים וכמובן התאורה הצבעונית.
  • קשה לי לבחור כפר שהאהבנו במיוחד, כי לכל אחד את הייחוד שלו.

ריקאוויר (Riquewihr)

• הכפר בו בחרנו ללון,הוא גם  הכי  עתיק  וגדול יותר ממה שחשבתי, הבתים מאוד צבעוניים  ויחודיים, אין בית שדומה למשנהו ובעיני הוא  הכי ציורי. שוק הכריסמס שלו  ממש נעים, ומזמורי חג המולד שמושמעים ברקע רק תורמים לאווירה. את רוב הארוחות שלנו אכלנו שם, בבוקר הראשון שלנו באלזס הסתובבנו סהרורים עד קרוב ל 10:00 כדי למצוא קפה מסכן.

ריבוולה  (Ribeauvillé)

• ריבוולה הוא כפר קטן אבל ציורי מאוד, עיירת ימי ביניים קלאסית שלמי שמזדמן כדאי להגיע אליה דווקא בסופ”ש, אז מתקיים פסטיבל ימי הביניים עם מופעים, ושלל פעילויות בנושא. אנחנו נסענו ביום חול, טיילנו במרכז העיירה, בכיכר העיר בה שוכנת גם באר מים עתיקה, וכמובן פקדנו את שוק הכריסמס היפה.
  • לא לפספס את מפעל חנות השוקולד של דניאל סטופל . על הכביש הראשי בדרך לריבוולה שוכן מפעל שוקולד שהוא גם חנות- דיסנילנד של שוקולדים. יש שעות בהן מתקיימת הדרכה/ סדנא, אך היא מותאמת יותר לילדים. לא עזבנו את המקום לפני שקנינו שוקולדים לבנות ולחברים.

קרייזרסברג (Kaysersberg)

• את קייזרסברג אהבתי מאוד, היא אפילו קטנה יותר מריבוולה אבל לדעתי זו העייריה הכי רומנטית מכולן.  כדאי להגיע בשעות האור ולא בחשכה, או בין לבין כדי ליהנות משני העולמות.  אנחנו הגענו בחשכה  וזה היה קצת פספוס כי לא הצלחנו לראות אותה כמו שצריך, ולא היה לנו מספיק זמן לחזור אליה. כל העייריה בנויה מעל תעלות ולכן יש הרבה גשרים מקושטים ורומנטיים.
  • בשוק של קרייזסברג נכנסנו גם למפעל זכוכית קטן, שבחלק משעות היום פותח את שעריו ועורך הדגמה של ניפוח זכוכית והכנת פסלים. ההסברים אמנם היו בצרפתית, אבל מספיק לצפות בשביל ליהנות מהחוויה.

קולמר (colmar)

• קולמר היא העיר הגדולה באזור, היא אמנם לא נראית כמו עיר טיפוסית, אבל היא גדולה, בעלת רובעים שונים, תחבורה ציבורית ענפה, המון מסעדות, חנויות ובתי קפה.
  • איתרע מזלנו ונפלנו על יום גשום, מה שפגם קצת ביכולת שלנו להסתובב בחופשיות, אבל עם זאת הגשם לא היה היסטרי כך שמטריה עשתה את העבודה.
  • בקולמר פינקנו את עצמנו בהפסקת קפה טעימה בבית קפה בסגנון איטלקי דווקא. בחרנו בקנולי וטרימיסו שהיו בסדר ולא יותר מכך, אבל מספיק טוב כדי לחמם את הגוף והבטן ולתת לרגליים מעט מנוחה.
  • כקודמותיה גם קולמר יפיפיה ואי אפשר להפסיק לצלם אותה, הייחוד שלה שיש בה תעלות מים רבות  ולכן מכונה גם “ונציה הקטנה”.
  • מה לא עשינו בקולמר?
  • ישנה רכבת תיירים ירוקה שנוסעת ברחבי העיר לסיור מקיף ויש גם הסברים בעברית. הסיור לא התאים לנו בשעות ולכן ויתרנו עליו, אבל  אני מניחה שזו אטרקציה נחמדה.
  • יש לא מעט אטרקציות בקולמר שכוללת מוזיאונים, גלריות ועוד, אנחנו בחרנו “לראות” את העיר ברגל ולהנות מהיופי של המקום.

טירת הוט קניגסבורג (Château du Haut-Konigsbourg)

• כחלק מן התחקיר שערכנו טרום הנסיעה, נתקלנו בלא מעט איזכורים לטירה הרומנטית והיפה, הוט קינגסבורג.
  • הדרך לטירה טובלת בשדות כרמים ירוקים של ענבי הריזלינג, למרות החורף השדות כל כך יפים שפשוט עצרנו באמצע הדרך לצלם ולהצטלם.
  • הטירה מתנשאת לגובה רב, וגם הדרך אליה היא בעליה חדה. אמנם היה ערפל כבד אבל עדיין התצפית מראש ההר הייתה מרהיבה.
  • הסיור בטירה עצמאי, קונים כרטיס ומסיירים בין החדרים לבד, אפשר לשכור גם אוזניות בשפה האנגלית.
  • בחדרים ישנם פריטים משוחזרים מתקופת ימי הביניים, מרשים ומיוחד.
    אפשר להקדיש לסיור בטירה בין שעה וחצי לשעתיים.

קפיצה קטנה באדן באדן - גרמניה (Baden - baden)

• לזיו ולי יש מחלת גרמניה, אנחנו לא יודעים להסביר את זה אבל גרמניה מאוד מסקרנת ומושכת אותנו. היינו כבר  5 פעמים בברלין, ובקיץ האחרון נסענו גם לטיול משפחתי בהרי ההרץ ובצפון גרמניה
  • לכן היה לנו ברור בתכנון הטיול, שנקדיש חלק מהזמן גם לטיול בעיר באדן באדן (שבה גם נחתנו) הנמצאת שעה ורבע מכפרי אלזס הדבר החכם מבחינת המסלול היה לשבץ את היום הזה בהתחלה או בסוף הטיול, אבל אחת הסיבות שנסענו לבאדן באדן הוא כדי ללכת לספא המטורף FRIEDRICHSBAD BADEN BADEN, בספא יש ימים שמופרדים לגברים ונשים, וימים מעורבים. היות ורצינו להיות בספא יחד (מן הסתם), הבחירה שלנו הייתה מוגבלת, ולכן נסענו מאלזס לבאדן באדן וחזרנו באותו הערב.
  • אנחנו למודי ניסיון באתרי ספא גרמניים, ואין ביקור בברלין שאנחנו מוותרים על ספא.
  • תרבות הספא מושרשת היטב באירופה בכלל ובגרמניה בפרט. הספא שכולל בריכות חמות ,סאונות בטמפרטרות שונות, וכמובן טיפולים בתשלום נוסף.  אנחנו נוהגים לשלב את הספא בסיומו של יום. אין כמו לסיים יום גדוש (וקפוא בחורף) של הליכה מרובה בטבילה בבריכה חמה או בסאונה לוהטת.
  • הספא בבאדן באדן בנוי כארמון רומי יפיפה, אסור לצלם בפנים כמובן, אבל באתר שלהם ניתן לראות את התמונות של המקום המרהיב.
  • לעומת הספא בברלין שבו הכל חופשי ואפשר לעבור ממקום למקום כאוות נפשנו,<בבאדן באדן יש מסלול מובנה מראש - לפי זמנים ובכל תחנה עושים משהו אחר -המסלול בספא כולל 17 תחנות + 2 טיפולים בעלות של 50 יורו לאדם.
  • אפשר גם להוזיל את העלות (ל 39 יורו) אם מוותרים על הטיפולים, אבל לא כדאי, כי הם הכחלק הכי שווה לדעתי.  המסלולים כוללים בריכה חמה, סאונה, סרקאב עם מברשת (משהו מטורף!), בריכה קפואה (אני לא הצלחתי להיכנס), מסאז קרם גוף (מושלם), מנוחה בעיטוף מלא ( עוטפים אותך כמו תינוק בתוך שמיכה ופשוט נחים חצי שעה על מזרון מושלם) ועוד שלל סאונות ובריכות שונות.
  • החוויה מהנה ומרגיעה. עם זאת, נהננו יותר בספא בברלין. משהו במסלול המחושב, והיעדר הספונטניות קצת פגע לנו בהנאה.
  • פרט שחשוב לדעת לפני שהולכים לספא בגרמניה (ובעוד מדינות אירופיות אחרות), הכל בעירום מלא. מבחינת הגרמנים זה טבעי לחלוטין ולכן לא באמת מעניין אף אחד איך נראים מתחת לבגדים, אבל בדקות הראשונות זה עלול להיות מביך. אחר כך זה עובר. אבל כדאי לדעת את זה מראש כדי לא להיות מופתעים.
  • הגענו לספא לאחר שפקדנו את שוק הכריסמס המקומי שהזכיר לנו שלמרות כל היופי של שווקי אלזס, אנחנו אוהבים את הוויב של השווקים הגרמנים, האווירה, ההופעות, וכמובן האוכל, הגרמנים היסטורית אוכלים הרבה תפוחי אדמה וזה ניכר מאוד בשווקים שלה, אם אתם מגיעים לבאדן באדן אל תוותרו על הקרטופל – (מופיע גם בשם רושטי במקומות אחרים), לביבת תפוח אדמה ענקית שמוגשת עם מיונז או רסק תפוחים, משמין וטעים בטירוף. עוד מאכל שאני מאוד אוהבת הוא תפוחי אדמה קטנים עם בצל שמוגש עם רוטב שדומה להולנדייז ושמנת חמוצה. יאמי…
  • את הערב לפני החזרה לריקוויאר חתמנו במסעדה איטלקית ממש מול הספא, בשעה 22:00 העיר הייתה כבר מנומנמת ברובה, והיינו האורחים היחידים במסעדה. למרות זאת בעל המסעדה היה מאוד נחמד, והכין לנו את המנות במקום במיוחד עבורנו. היה טעים ומוצלח במיוחד.

שטרסבורג (strasbourg)

• לא יודעת אם כבר יצא לי כבר לכתוב, אבל אני מאוד אוהבת ערים אירופיות. סגנון הבנייה, הסדר והארגון, התחבורה הציבורית היעילה, והעובדה שהכל מתרחש יחד, מסחר, עם בתי מגורים, מסעדות ובתי קפה, מוזיאונים וגלריות, זה פשוט “עושה לי את זה”.
  • שטרסבורג היא עיר אירופית טיפוסית, יש בה עיר עתיקה יפייפיה, ובה כיכר מרכזית גדולה, קתדרלה מרשימה,  נהר שזורם לאורכה, גשרי אבן שמחברים את חלקיה השונים של העיר ובתים עתיקים בסגנון גרמני – צרפתי.
  • הגענו לשטרסבורג בשעת צהריים ושהינו בה עד שעת ערב מאוחרת, במחשבה לאחור הייתי מקדישה לה לפחות יום שלם, השעות המועטות בעיר לא הספיקו לנו לחוות את כולה, והיא ללא ספק יעד שהייתי חוזרת אליו בכיף.
  • בתקופת הכריסמס כל העיר לובשת חג, ולא סתם שטרסבורג הוכתרה כ”בירת חג המולד”, כיכר העיר  הופכת לשוק כריסמס גדול וסגור, ועל כן אין אפשרות להיכנס עם רכבים או תחבורה ציבורית לאזור.
  • החננו את הרכב בחניון של קניון  LES HALLES משם צעדנו ברגל אל עבר העיר העתיקה בה התקיים שוק כריסמס עצום בגודלו, בדומה לשווקים שאנחנו מכירים מברלין.
  • במרכז כיכר העיר ישנה זירת החלקה על הקרח, עץ אשוח ענק ומקושט שמאיר בשעות החשיכה, ומעל מתנוססת קתדלת נוטרדאם דה שטרסבורג המרשימה, מסביב לכיכר שוכנות חנויות המותגים, והרשתות המוכרות, וכמובן רשת בתי הכלבו הצרפתית והמפורסמת “גלארי לאפייט” שגם היא מקושטת כולה לחג.
  • לאחר סיבוב קצר בשוק הכריסמס המרשים, החלטנו לספוג מעט אורבניות והלכנו לשתות את הקפה האהוב עלינו בסניף הסטארבקס הסמוך.
  • לאחר הקפה נותר לנו זמן להסתובב בכיכר על כל סימטאותיה הציוריות והרומנטיות,להתבונן בחנויות המקושטות והעמוסות תיירים, בתי קפה מיוחדים והקינוחים שמותרים אותך פעור פה.
  • מזג האוויר האיר לנו פנים, זה היה היום החם ביותר בטיול, והטמפרטורה הגיעה ל 7-9 מעלות, השמים התבהרו והשמש הציצה מידי פעם מבעד לעננים, מה שאפשר לנו להוריד קצת את הכובע והמעיל. כיף גדול.
  • לקראת ערב הגענו לשפת נהר האיל שזורם לאורכה של שטרסבורג, בו יצאנו לשיט בן שעה מסביבה של שטרסבורג, השיט בסירה עם כיפת זכוכית סגורה (ובכך מתאים גם לימים גשומים וקרים),  ממפה היטב את העיר ומסייע בהיכרות בסיסית עם העיר.
  • בתום השיט צעדנו אל עבר רובע “לה פטיט פראנס” הטרנדי שהוא למעשה תעתיק של כפרי אלזס שראינו בימים האחרונים. נהנו לצעוד בין הבתים הציוריים והמסעדות העמוסות מפה לפה.
  • לצערי אין לי המלצה טובה למסעדה בשטרסבורג. הערב בעיר היה האחרון שלנו בטיול ומשם נסענו חזרה לבאדן באדן לישון לצד שדה התעופה לטובת טיסת בוקר מוקדמת. כך שבשל קוצר זמן בחרנו במסעדה שנראתה לנו בסדר, ואכן היא הייתה רק בסדר.
  • לשעות האוכל בצרפת יש חשיבות מכרעת, נתקלנו בעובדה הזו כשטיילנו לפני כמה שנים בפרובנס, ונוכחנו לגלות שיש שעות של אוכל. גם בשטרסבורג למרות עומס התיירים.
  • אל תופתעו לגלות שאם תגיעו  לפני השעה שבע בערב למסעדה, רוב הסיכויים שלא יהיה הרבה מבחר בתפריט אם בכלל, ובעיקר תמצאו אנשים שותים ( בגרמניה – בירה ובצרפת, איך לא – יין). וכך בדיוק קרה, נכנסנו למסעדה באיזור שש בערב, ומתוך תפריט עמוס של 10 עמודים, יכולנו לבחור רק טארט פלמבה, שבכנות, לא הצלחתי להבין את התלהבות מהמאכל הזה.  היין לפחות, היה מצויין.
נהר האיל בשטרסבורג
רחובות שטרסבורג

לילה אחרון באלזס

• משטרסבורג, נסענו כאמור לשדה התעופה בבאדן באדן, החזרנו את הרכב והלכנו לישון את המעט השעות עד לטיסת הבוקר שלנו בשעה 6:30. היתרון במלון בשדה התעופה שהוא מאפשר לישון ממש עד זמן קצר לפני ההגעה לשדה, היות והוא ממוקם מול הטרמינל. ארזנו הכל  בערב לפני, ולא היו לנו ארגונים מיותרים, ולכן בשעה 5:00 כבר היינו בשדה התעופה.
כמה מילים על שדה התעופה בבאדן באדן:
  • שדה התעופה בבאדן באדן הוא קטן ולא מרגש, אין מה לדבר עליו, אבל כן חשוב לדבר על תהליך הבידוק.
  • אני טסה הרבה עם חברות לואו קוסט ובכלל, בקיאה בכל החוקים והנהלים. מה שעברתי בשדה התעופה בבאדן באדן לא עברתי באף מקום וכנראה שגם לא אעבור כבר.
  • הבידוק בשדה היה קפדני במיוחד, אני כנראה גם “נפלתי” על בודקת יסודית במיוחד (וקצת מרושעת – אם יורשה לי לומר, ומעניין למה אחרי אף אחד כבר לא עמד בתור שלה, וכולם העדיפו לחכות בתורים אחרים….)
  • כדאי לא ליפול לשטויות של חברות הלואו קוטס כדאי לכם לקרוא את המדריכים  שכתבתי על שלושת הגדולות ראינאייר   איזיג’ט וwizzair
  • החוק בטיסות הלואו קוסט אוסר על העלאת נוזלים לטיסה (ניתן לשלוח כמטען), למעט נוזלים עד 100 מ”ל. וגם כאן יש הגבלה לעד 10 מוצרים לנוסע. כל המוצרים צריכים להיות בתור שקית זיפ לוק שקופה, ובזמן הבידוק חובה להוציא מראש את השקיות ולהניח מחוץ למזוודה.
  • בגלל שאני טסה לא מעט יש לי תיק רחצה קבוע לטיסות לואו קוסט (תוכלו לקרוא על שיטות האריזה שלי בפוסט הזה.)אני טסה עם שתי שקיות, אחת לנוזלים ולכלי רחצה בסיסיים ואחת לאיפור.
  • למרות שכל המוצרים הנוזליים שהבאתי היו מסודרים בדיוק לפי החוקים הבודקת לא הסכימה להעביר אותי, החשיבה לי מוצרי איפור, וכלי רחצה שהם בכלל לא נוזל ( כמו צלליות ומברשות!), טענה שהשקית צריכה להיות שקית קטנה למרות שהשקית (הגדולה) שלי הייתה חצי ריקה,  עדיין היא לא הסכימה להעביר אותי.
  • הפיתרון היחיד שהציעה (אחרי שגם הספקתי לזרוק מספר מוצרים לפח) היה לרכוש שקית זיפ לוק קטנה בחנות הנוחות שצמודה לאיזור הבידוק.
  • זיו קיבל אישור מיוחד לחזור אחורה ולגשת לקנות שקית אחת תמורת יורו שלם. ניסיון עוקץ? אולי לא יודעת, הרגיש לי קטנוני ומיותר, מה שכן למדתי להבא להכניס את מוצרי האיפור הנוזליים לשקית נוזלים, ואת האיפור לא להוציא בכלל.
  • עצת זהב, הקפידו על הכללים, במיוחד אם אתם לא רוצים לזרוק מוצרים, ועצת פלטיניום, אם אתם מביאים מזוודה נוספת שהולכת לבטן המטוס, תשימו שם את כל הנוזלים, אם אתם לא חייבים, אל תעלו בכלל עם נוזלים לטיסה. <</מעבר לעיכוב המיותר והמציק הזה, כל התהליך בשדה התעופה היה קצר ומהיר, ואף הספקנו לשתות קפה ולאכול משהו קל במקום היחיד הפתוח בשדה בשעות האלה.

10 עצות זהב למטייל באלזס

כריסמס באלזס
  1. תכנון: תכננו את הטיול מראש, תבנו את המסלול על המפה ותיצרו רשימת כפרים/ עיירות אותם אתם מתכננים לפקוד ומתי כדאי להגיע לכולם. כנ”ל לגבי שעות פתיחה של מוזיאונים או אתרים שאתם רוצים לבקר בהם.
  2. השכירו רכב – נכון אפשר לטייל באלזס ולהיעזר בתחבורה הציבורית. ידוע לי שיש אוטובוסים ישירים מקולמר לכפרים אבל הנוחות בלטייל עם רכב הופך את הטיול לקליל יותר וספונטני.
  3. בעת השכרת הרכב, ותלוי העונה והתכנון שלכם, כדאי לדעת מראש אם אתם זקוקים לשרשראות שלג או ציוד מיוחד אחר. אם אתם משכירים את הרכב במדינה אחת ונוסעים למדינה אחרת כמו שאנחנו עשינו, צריך לעדכן מראש בעת ההזמנת הרכב היות ויש בכך עלות נוספת, אם תעברו את הגבול מבלי ליידע, רוב הסיכויים שתאלצו לשלם קנס לחברת ההשכרה.
  4. חנייה – אם אתם מתניידים עם רכב כדאי לסמן מראש במפה חניונים, במיוחד בערים כמו קולמר ושטרסבורג.
  5.  מסעדות – תתארגנו נכון מבחינת אוכל. כפי שהזכרתי צרפת היא לא ישראל ולא ניתן לאכול מתי שרוצים אלא רק בשעות קבועות. רוב המסעדות נסגרות בשעה 22:00 מה שאומר שאם תגיעו ב 21:30 ולא יהיו נחמדים אליכם תבינו למה.
  6. בחורף השמש זורחת אחרי 8:00 בבוקר, כל המסעדות, בתי הקפה, השווקים והחנויות נפתחים רק בשעה 10:00 וקשה מאוד למצוא מקום לקנות אפילו קפה לפני השעה הזו. בבוקר הראשון שלנו בריקוויאר הסתובבנו קרוב לשעה (הלוך חזור) עד שמצאנו בולנז’רי פתוח. בימים הבאים בחרנו לאכול ארוחת בוקר במלון שלנו שהייתה עשירה, טעימה ולא יקרה.
  7. תאכלו בשווקי הכריסמס- זה חוויותי, שונה ומיוחד, ולפעמים טעים יותר מלאכול במסעדה.
  8.  אל תנסו לראות את כל הכפרים בשלושה ימים, גם אין טעם כי בסופו של דבר הם more of the same. תתמקדו ב 3-4 לכל היותר.
  9. הקדישו יום שלם לשטרסבורג, יש המון מה לראות, לעשות ולטעום בעיר, שפחות מיום מרגיש כמו פספוס.