fbpx
Travel,  גרמניה,  חו"ל עם הילדים,  טיולים בחו"ל,  יעדים

צפון גרמניה עם ילדים

טיול קיץ משפחתי בגרמניה: המבורג, היידה פארק וסרנגטי פארק

בקיץ 2019 יצאנו לטיול של שבועיים בגרמניה. הטיול התחיל בברלין, משם נסענו צפונה להרי ההרץ, ולסיום נסענו לעיר סולטאו ולעיר הנמל המבורג.

הפוסט הזה הוא למעשה השלישי בסדרת הפוסטים על הטיול בגרמניה – ואם עוד לא קראתם את הקודמים אז כדאי לכם להתחיל עם הפוסט – ברלין עם ילדים ואחר כך לצלול לפוסט “היער השחור החדש”.

טירת ורניגרודה
טירת ורניגרודה בהרי ההרץ
הברלינר דום ומגדל הטלוויזיה בברלין

ממשיכים צפונה ....

אחרי ארבעה ימים עמוסי פעילויות בהרי ההרץ, המשכנו צפונה לכיוון העיר המבורג. בדרך עצרנו ללילה אחד בעיר סולטאו.

בסולטאו ניתן למצוא בו את הלונה פארק הכי גדול בצפון גרמניה (היידה פארק), והספארי הכי גדול באירופה (סרנגטי פארק), וכן אטרקציות תיירותיות נוספות.

סולטאו

סרנגטי פארק ( Serengeti Park Hodenhagen)

היום הראשון הוקדש  כולו לספארי – סרנגטי פארק (Serengeti Park Hodenhagen). במקום יש 9 מתחמים שעוברים בהם עם הרכב ונוסעים בין חיות רבות. מדובר בחוויה מדהימה, לנסוע לצד ג’ירפות, זברות, אלפקות, ואף קרוב לנמרים, אריות, פילים, יענים, ומה לא. הנסיעה מאוד איטית ומן הסתם יש פקקים ליד כל חיה, אך עדיין זה שווה את זה.

בתום הסיבוב עם הרכב ישנו חניון, ומשם כניסה לפארק עצמו שהוא שילוב של פארק שעשועים וגן חיות, המשלבים מתקנים רבים לגדולים ולקטנים. שייט בסירות מרוץ (שכל פעם שעלינו החל גשם ולבסוף לא הצלחנו לעשות). פינת ליטוף ועוד. אפשר להעביר שם בקלות יום שלם.

בנימה אישית, אני מעט התאכזבתי, ציפיתי לספארי מטורף, וכן אמנם החלק ברכב מרשים, אבל גם מאוד ארוך. המעבר דרך כל המתחמים והנסיעה האיטית ארכה מעל שעתיים, וכל זה בתוך רכב. לי היה קשה. בתוך הפארק אין כמעט בעלי חיים למעט מתחם סגור בו מסתובבות חופשי אלפקות ומצטרפות לסלפי משפחתי גם אם לא מבקשים מהן…

בדיעבד הצטערתי שלא ביקרנו בגן החיות בברלין עליו קיבלנו המלצות רבות, כי מבחינתי סרנגטי לא ענה על ההגדרה גן חיות. הבנות לעומתי, נהנו מאוד. אולי זה גם עניין של גיל.

שעות פתיחה: 9:30-18:30 (כניסה אחרונה בשעה 16:30 ראשון- שבת).  מחיר: מבוגר 34.5 יורו, ילד 27.5 יורו, אזרח ותיק 17.5 יורו.

סרגנטי פארק
סרנגטי פארק

העיר סולטאו (Soltau)

העיר סולטאו נראית ככל הערים, יש בה מדרחוב נחמד ומעוצב, המכיל חנויות מקומיות, מעט רשתות, ברים, מסעדות, וסופרים. לאחר הביקור בספארי אכלנו ארוחת ערב מצויינת ב- Restaurant Grillhaus הנמצאת במרחק קצר המדרחוב. סטייק מעולה ולא יקר בכלל!

המלון שלנו ללילה בסולטאו Hotel Heideparadies  היה פונקציונלי ובסיסי, אך לא היה צריך יותר. חנייה צמודה, ארוחת בוקר טובה אשר כלולה במחיר החדר, ובמרחק הליכה מהמדרחוב של העיר.  עלות החדר למשפחה (חדר לארבעה אנשים, עלמה ישנה בחדר של סבא וסבתא) 600 ₪.

סולטאו
מסעדת Restaurant Grillhaus
מסעדת Restaurant Grillhaus סולטאו

היידה פארק (Heide Park)

היום השני בסולטאו הוקדש לפארק השעשועים היידה פארק. בדרך לפארק ישנו אאוטלט יפה ומזמין (designer outlet), בו רשתות רבות. עצרנו בו מהסיבה הפשוטה – היה בו סטארבקס!! באזורים הכפריים של הרי ההרץ אין סיכוי למצוא סניף של רשת הקפה האמריקאית והאהובה כל כך עלי ועל זיו, כך שברגע שראינו שיש סטארבקס במרחק עשר דקות נסיעה מהמלון שלנו, לא יכולנו לוותר. על הדרך הצלחתי לרכוש לעלמה את נעלי הנייקי שרצתה (בחצי מחיר מהארץ…) לא התעכבנו יותר מזה, אך אני מאמינה שאפשר לעשות שם שופינג מוצלח במיוחד.

היידה פארק  הוא פארק שעשועים ענק עם שפע של מגלשות הרים מטורפות, מתקנים לילדים, מסעדות ואטרקציות שונות. כדי להספיק למצות את המקום החלטנו להגיע בפתיחה בשעה 10:00 ולכן יצאנו מהמלון בשעה 9:00, ב-9:20 (אחרי קניית קפה ונעליים!) כבר היינו בדרך להיידה פארק, ואז גילינו שאנחנו לא היחידים שחשבנו על זה, ומנסיעה שאורכת 10 דקות, עמדנו בפקק ארוך מאוד של שעה!

לאחר שמצאנו חנייה בחניון העמוס, נתגלה לעיניינו תור עצום בכניסה לפארק, למזלנו הבנו שמדובר בתור לאנשים שקנו כרטיסים דרך קופונים הנמצאים על אריזות הקורנפלקס (ומקנים כניסה של 1+1). למרות שידענו שניתן לרכוש דרך הקופונים, בחרנו שלא לקחת סיכון וקנינו מראש באתר האינטרנט כרטיסים מוזלים בעלות של 33 יורו במקום 46 למבוגר ו- 39 יורו לילד.

היות והיו לנו כרטיסים, עקפנו את התור המטורף ונכנסו ללא המתנה, עם זאת למרות שנכנסו לפארק קצת לפני השעה 11:00 (פחות משעה מהפתיחה) לא הספקנו ליהנות אפילו ממחצית המתקנים והאטרקציות שיש למקום להציע, מעבר לזה שהפארק עצום, וכמובן יש גם המתנה ארוכה בתור למתקנים,  באופן לא ברור הוא גם נסגר בשעה 18:00! החלטה תמוהה לאור העובדה שבגרמניה כמו ביתר חלקי אירופה, יש אור בימי הקיץ עד השעה 21:00.

בילנו בפארק ממש עד הסגירה, בחלק מהיום התפצלנו על מנת שגם טליה (3.5) תוכל ליהנות מהמתקנים המתאימים לגילה וגם עלמה ויהלי (8,10) יוכלו ליהנות מרכבות ההרים שלהן.

הפארק מאוד יפה ומטופח, עם מתחמים רבים, מסעדות, אגם מלאכותי ענק נמצא במרכז הפארק. אבל הכל לוקח זמן!! ההמתנה לרכבת הרים יכולה לקחת שעה ויותר, ולכן לא הספקנו המון מתקנים, ועדיין הבנות נהנו במיוחד.

לצערנו אני יכולה לשתף שגם שירותי הרפואה במקום מוצלחים.  גם במקרה הראשון בו נעקצתי ע” דבורה (אני מקווה שזה כבר נחלת העבר, אך בקיץ 2019 הייתה מכת דבורים בגרמניה) ולאחר שהמקום החל להתנפח ניגשתי למרפאה וקיבלתי משחת פניסטיל.  בפעם השנייה יהלי החליטה לבדוק את הרצפה מקרוב והתרסקה היטב, אישה שעבדה באחת מחנויות המקום התקשרה למרפאה ולאחר 2 דקות הגיע חובש על אופניים וקיבלנו טיפול 5 כוכבים.

זה גם היה הסימן שלנו שהיום נגמר, וחזרנו לרכב לקראת הנסיעה שלנו ליעד הבא – המבורג.

שעות פתיחה: 10:00-19:00. מחיר: מבוגר 46 יורו, ילד 39 יורו (תשלום מגיל 3).

היידה פארק

מה עוד אפשר לעשות בסולטאו?

• פארק מים (Therme-Solatu) פארק המים כולל כניסה למתחם בריכות המלח, בריכות שחיה, סאונה ועוד. המים חמים ומגיעים בחלק מהבריכות ל- 36 מעלות.

שעות פתיחה: 9:00-22:00. מחיר: מבוגר 5/6/7 יורו ל- 3,4 שעות וכל היום (בהתאמה), ילד 3/3.5/4 יורו (בהתאמה), ילד עד גיל 4 חינם.

• פארק גלישת שלג (Snow Dome Bispingen)פארק מקורה בו ניתן לעשות קורס סקי מזורז ולגלוש על שלג.

שעות פתיחה:  11:00-21:00 (שני- שישי, בשבת וראשון פותחים בשעה 9:00). מחיר: יום שלם: מבוגר 37 יורו, ילד 23 יורו (תשלום מגיל 6)

• מסלול מרוצים (Ralf Schumacher Kartcenter) בכניסה יש להירשם באחד מהמחשבים הפזורים בחלל הכניסה לפני שניגשים לשלם. במקום מסלול מרוצים ענק חיצוני באורך יותר מקילומטר, מסלול מרוצים פנימי מקורה באורך 600 מטרים (מתאים מגיל 8), ושני מסלולים קצרים אך חמודים הנמצאים בחוץ לגילאי 3-5 וגילאי 5-8 בהם רכבי קרטינג המופעלים עם מטבעות של יורו או 2 יורו.

שעות פתיחה: 10:00-21:00 מחיר: 13.9 יורו, ילד 8.9 יורו (מגיל 8) לסיבוב של 10 דקות. אפשר לרכוש כרטיסיה של 5 ב- 68/43 יורו למבוגר/ ילד (בהתאמה). יש הנחות לכרטיס משפחתי.

• פארק החושים (Barfußpark Egestorf)  בפארק ענק זה, הוקמו שבילים מיוחדים המכוסים במשטח רך ונעים ומאפשרים הליכה יחפה. לאורך השבילים ישנן כ- 60 נקודות בהן ניתן לתרגל את התחושה הטבעית והנעימה ללא נעליים.

שעות פתיחה: 9:00-20:00 (כניסה אחרונה בשעה 18:00). מחיר: 7.5 יורו, ילד 5.5 יורו (מגיל 4) כרטיס משפחתי (מבוגר ושני ילדים) – 21 יורו, משפחתי 2 (2 מבוגרים ועד ארבעה ילדים) – 25 יורו.

המבורג (Hamburg)

המבורג

העיר המבורג נמצאת בסך הכל 45 דקות מסולטאו.

בתכנון המקורי של הטיול, לפני שגרמניה אייר פשטו רגל, הזמנו מלון מצויין במרכז העיר המבורג. לאחר פשיטת הרגל ואיבוד הכרטיסים נאלצנו לשנות את התאריכים בכמה ימים לטובת מחיר זול יותר באיזיגט, וכך איבדנו את המלון המצויין שאזל בו המקום בתאריכים החדשים שלנו.

המלון החדש שהזמנו היה במיקום רחוק ממרכז העיר. במחשבה המקורית זה לא הפריע לנו היות וידענו שגם ככה נתנהל בתוך העיר בתחבורה ציבורית ולא נזיז את הרכב. מה שלא ידענו שהמלון נמצא ממש על קו התפר בין שכונת מגורים מאוד טובה לאזור תעשייה שלא הייתי רוצה להסתובב בו בלילה לבד.

למרות שהלכתי לסופר (שהיה רחוק מידי) יחד עם זיו ואבא שלו עדיין הרגשתי לא מספיק בטוחה להלך באזור התעשייה הסגור והשקט.

בשעות היום לא הרגשתי חוסר ביטחון והנגישות המלון למרכז העיר הייתה טובה.

המלון Apartment-Hotel Hamburg Mitte משופץ ובעל חדרים ענקיים המתאימים גם לארבעה, בחדר יש מטבחון קטן, החדרים נקיים ומסודרים. מתחת למלון עובר קו אוטובוס 112 איתו אפשר להגיע תוך 15 ד’ למרכז העיר ולרוב האטרקציות. היתרון הגדול בשבילנו היה כי ניתן להחנות בסמוך את הרכב לשלושה ימים ללא תשלום. 3 לילות עלו לנו 1,800 ₪ לחדר לארבעה (המיטה הזוגית כל כך גדולה שהבת הקטנה שלנו יכלה לישון איתנו). בבוקר האחרון לפני הנסיעה לברלין הוספנו ארוחת בוקר במלון במחיר של 12 יורו למבוגר ו 6 יורו לילד. מה שהייתה החלטה מאוד מוצלחת מאוד שבדיעבד הצטערנו שלא עשינו זאת גם בשני הבקרים הנוספים בעיר. למרות הביקורת המוצלחת של המלון, והגישה הטובה שלו לעיר, האזור בו נמצא ולכן לא הייתי ממליצה עליו, לא לנשים וגם לא עם ילדים.

המבורג

מה עושים בהמבורג עם ילדים?

המבורג היא אחת מהערים הגדולות והחשובות בערי גרמניה.  בעיר אטרקציות תיירותיות רבות כגון מוזיאון רכבות מיניטוריות מיוחד, פארק פרחים יפיפה, יריד משחקים (בקיץ ובחג המולד) ועוד.

בהמבורג, כמו בברלין, אין צורך להתנייד ברכב פרטי.

ניתן לרכוש כרטיס יומי – קבוצתי (5 אנשים) לתחבורה הציבורית בעלות של 12.2 יורו ליום. אפשר לשלב נסיעה ברכבת תחתית (U), רכבת עלית (S), אוטובוסים ואף מעבורות. ילדים עד גיל 6 נוסעים בחינם.  ניתן לרכוש כרטיס בכל תחנת רכבת במכשיר אוטומטי, באתר שלהם ואף מנהגי האוטובוס.

מרכז העיר המבורג

בבוקר הראשון בעיר  התחלנו באזור המרכזי של העיר ברחוב Jungfernstieg. הרחוב נמצא על שפת הנהר, לא רחוק משם נמצאת כיכר העירייה, מדרחוב מלא בחנויות ומסעדות, קניונים ואטקרציות תיירותיות.  המבורג עיר יפה מאוד, ומאוד נעים להסתובב במרכז העיר והאזורים הסובבים אותה.

כדאי להיכנס לרחבה של בית העירייה, חצר פנימית יפה עם מבנים מרשימים מסביב.

שייט על נהר האלבה

לאחר ארוחת בוקר קלה בסטארבקס (ברור!), וסיבוב במרכז העיר התחלנו באטרקציה הראשונה שלנו בעיר-  שייט! המבורג שוכנת על נהר האלבה, ואת העיר חוצות תעלות רבות שלא מביישות את אמסטרדם.. אפשר לצאת לשייט ממקומות רבים בעיר, אך הזולה ביותר וממש מספקת בעיני היא בתחבורה ציבורית!

נשמע מוזר, אבל בגלל שהעיר בנויה על נהר, לעיתים קל יותר להתנייד בתחבורה הציבורית דרך הנהר באמצעות מעבורת. כדי להגיע למעבורת המדוברת  יש לנסוע אל תחנת Landungsbruecken על גדות הנהר. מתחנה זו יוצאת מעבורת בקו 62 לשייט עד תחנת Finkenwerder וחזרה (שיט של בערך שעה וחצי לאורך נהר האלבה). בגלל שזה קו עירוני (תחבורה ציבורית) העלייה למעבורת כלולה במחיר הכרטיס היומי.

לאחר השייט חזרנו למרכז העיר (Jungfernstieg) ואכלנו צהריים בקניוו לארוחת צהרים בקניון “אירופה פסאז'” הסמוך. מתחמי המזון בקניונים מהווים עבורנו פיתרון קל ומהיר בטיולים משפחתיים, יש מבחר גדול כך שכל אחד יכול לאכול מה שהוא רוצה, וכמובן זה הרבה יותר מהיר מלהיכנס למסעדה.

שייט על נהר האלבה
שייט בהמבורג

מוזיאון המיניאטורות (miniature wonderland)

המשכנו אל מוזיאון המיניאטורות של המבורג (miniature wonderland). מדובר באטרקציה מאוד מיוחדת ומרשימה. המוזיאון מורכב ממספר מתחמים בעלי דגמים מוקטנים של ערים ואתרים בגרמניה, שוויץ והולנד. הדגמים מיוחדים, עם הקפדה לפרטים קטנים. חשוב לציין כי רק כמה ימים לפני הגעתנו שמנו  לב כי צריך להזמין כרטיסים מראש הכוללים שעת הגעה. לכן חשוב מבעוד מועד לשריין את שעת ההגעה שאתם רוצים.

כאשר אנחנו הזמנו נותרו כרטיסים רק החל מהשעה 17:00, סביב השעה הזו בנינו את המסלול לאותו היום.

שעות פתיחה: 9:30-18:00 (כל יום) מחיר: 15 יורו, ילד 7.5 יורו (מעל מ’ גובה ועד גיל 16), אזרח ותיק 13 יורו

מוזיאון המיניאטורות בהמבורג

פארק הפרחים והציפורים Planten un blumen

את הבוקר השני בהמבורג פתחנו בקפה בלאזק (רשת קפה גרמנית בסגנון סטארבקס) והמשכנו לקצת שופינג ברחוב הראשי. משם המשכנו לפארק הפרחים והציפורים.  פארק ענק עם פינות חמד רבות, ערוגות עם פרחים יפים, אגם שבו יש מזרקות מיוחדות (בערב אמור להיות מדהים), מתקני שעשועים, מרבדי דשא עליהם מסתובבים סנאים, ברווזים ומה לא. לצערנו, לא הצלחנו לטייל בכל הפארק נוכח ממטרים מידי פעם אך אין ספק כי מדובר במקום ממש יפה.

המבורג מרכז העיר

יריד השעשועים Hamburg Dom

יריד שעשועים hamburg dom

במרחק  10 דקות הליכה מהפארק שוכן יריד השעשועים של המבורג (Hamburger Dom) אשר פעיל בחודשי הקיץ ולפני חג המולד, כדאי לבדוק שעות פעילות לפני ההגעה.

הפארק המשתרע לאורך של 3 ק”מ ומעוצב בסגנון רטרו, מכיל עשרות מתקני שעשועים ודוכני מזון, דוכני משחק שונים (בהם ניתן לזכות בפרסים). נחמד לבלות שם כמה שעות, לעלות על מתקנים ולנשנש אוכל מקומי  לצד בירה צוננת.

הכניסה לפארק היא חינם, המתקנים עולים כסף, העלות כמובן משתנה בין מתקן למתקן.

יריד שעשועים hamburg dom
יריד שעשועוים - haburg dom

חזרה לברלין...

ביום למחרת אכלנו ארוחת בוקר במלון ונסענו חזרה לברלין דרך העיר פוטסאדם. הנסיעה שהייתה אמורה לקחת כ – 3 שעות מהמבורג לקחה בפועל מעל ארבע שעות הודות לעבודות בכביש (פירוט על היום האחרון שלנו בברלין יופיע בפוסט שאכתוב על החלק של ברלין בטיול).

סוף דבר

החופשה בהרי ההרץ וצפון גרמניה הייתה מעל ומעבר לציפיות שלנו. היא שילבה בתוכה את כל הנפלאות שיש לטבע להציע, בשילוב פארקי שעשועים, גני חיות, עיירות ציוריות שאנחנו כל כך אוהבים. בתוספת שישה ימים בעיר האהובה עלינו ברלין, היה זה טיול מושלם ביותר.

טיפים לטיול מוצלח בהרי ההרץ וצפון גרמניה :

1. גרמניה זולה יותר מישראל משמעותית באוכל ובלינה, האטרקציות לא זולות אבל עדיין זולות מישראל.
  2. תכננו את הטיול שלכם היטב. ככל שיש יותר מידע מוקדם (והיום יש מידע בשפע בקבוצות בפייסבוק, באתרים כמו למטייל, בלוגים ובאתרי האטרקציות עצמן), כך אתם חוסכים זמן והתלבטויות בטיול. תדעו מראש כמה עולה כרטיס ומי מקבל הנחות ומה האופציות באזור שיש יום גשום ועוד.
  3. ברוב הטיול לנו בדירות עם מטבח מאובזר, כאשר נוסעים עם ילדים הרבה יותר פשוט (וגם זול יותר) לקנות מצרכים ולהכין ארוחת בוקר וסנדוויצ’ים בדירה.
  4. אם אתם לנים במלון ללא מטבח שווה לבדוק את עלות ארוחת הבוקר. לעיתים זה יהיה זול יותר לאכול במלון מאשר לשתות קפה וכריך בבית קפה.
  5. כרטיסי נסיעה בערים – כרטיסי נסיעה משולבים לרוב די יקרים, ולכן כדי לנסות לחשב לכמה נסיעות אתם זקוקים בטיול שלכם. אם המלון/הדירה שלכם נמצאת במרחק הליכה מהרבה אתרים, וגם ככה כיף ללכת בעיר, אז משתלם יותר לקנות כרטיס חד פעמי או כרטיס למס’ תחנות בלבד.
  6. בניגוד לישראל באירופה יש לא מעט ימים גשומים בקיץ. אין ספק שזה מבאס שיורד גשם באמצע בילוי בפארק, אבל היות ומדובר בגשם של קיץ הוא לרוב קצר וממוקד ולאחריו השמש והחום חוזרים. בהרי ההרץ הטמפרטורה נמוכה גם בקיץ, ולכן כדי להצטייד בבגדים ארוכים, ובשכמיות ניילון עבור הגשם.