fbpx
מסלול ספסלי האוהבים (Liebesbankweg)
Travel,  גרמניה,  המדריכים שלי,  חו"ל עם הילדים,  טיולים בחו"ל,  יעדים

היער השחור החדש: טיול בגרמניה שלא הכרתם

טיול קיץ משפחתי בהרי ההרץ בגרמניה

חופשת קיץ בחו״ל עם הבנות הפכה אצלנו כבר למסורת. התחלנו בקטן עם 10 ימים ברומניה, המשכנו עם שבועיים בסלובקיה ופולין והתאבון רק גבר.

מיד עם חזרתנו מסלובקיה התחלנו לדון בשאלה “לאן נטוס בקיץ הבא?”

כמו רבים וטובים מבני ישראל בשנות האלפיים, גם אנחנו החלטנו שהגיע זמננו לטוס ליעד שכל משפחה ישראלית ממוצעת רוצה להגיע אליו – “היער השחור”. התחלנו ללמוד על האזור, מה אפשר לעשות שם, כמה עולים כרטיסי טיסה ועוד…  ואז ממש במקרה, גילינו כי חברת Air Germania, איתה כבר טסנו בעבר לברלין, פתחה את לוח הטיסות לקיץ 2019 ומציעה כרטיסי טיסה לברלין בסוף יולי במחירים ממש זולים (ממוצע של 180 יורו לכרטיס טיסה כולל מזוודה של 20 ק”ג). מי שמכיר אותי יודע שאם יש עיר שגורמת לי לתזוזה בגוף, זאת ברלין. החלטנו לנסות ולבדוק האם יש במרחק סביר מברלין אזורי טבע אשר עשויים להוות תחליף ליער השחור, וזאת כדי לשלב זאת עם טיול עירוני בעיר ברלין.

הרי ההרץ - תצפית מפסגת העיירה תאלה
טירת ורניגרודה - חצר הטירה

היער השחור החדש

להפתעתנו, די מהר מצאנו כי במרחק שלוש שעות נסיעה מברלין יש שני אזורים מעניינים המשלבים טבע, אטרקציות, כפרים ציוריים ועוד. הראשון הוא הרי ההרץ אשר נמצאים כ- 200 ק”מ מערבית לברלין, והשני הוא אזור סקסוניה השוויצרית אשר נמצא 180 ק”מ דרומית לברלין. התכנון הראשוני היה לשלב את העיר ברלין עם שני האזורים אך מחקר מעמיק יותר הביא אותנו להחלטה להתמקד בטיול בברלין ואזור ההרץ (כדי שיהיה עם מה לשלב את ברלין בפעם הבאה…), עם קפיצה קטנה לאזור המבורג וצפון גרמניה.

תכנון מורכב וכמה מהמורות בדרך

תכנון הטיול, בראשיתו לא היה פשוט. אזור הרי ההרץ אינו מוכר מספיק למטייל הישראלי. הוא בעיקר משמש אזור לתיירות פנים גרמנית. כמות המידע בעברית בחיפוש ב-Google לא הניב יותר מידי מידע. הבסיס לחיפוש שלי היה פוסט בבלוג “רואה עולם” של הבלוגרית האלופה – מיכל מנור. דרך הבלוג למדתי כי יש כאן אפשרות לטיול משפחתי מהנה אשר משלב טבע, אטרקציות, כפרים ציוריים (וברלין כבר אמרתי??). אז יצאנו לדרך והתחלנו לתכנן טיול. נעזרנו לא מעט במידע בגרמנית (והמון Google Translate…), ולאט-לאט מצאנו עוד ועוד מידע, אפילו תוך כדי הוקמה קבוצת פייסבוק של מטיילים באזור – ומפת האטרקציות התיירותיות התחילה להתמלא. בדרך עוד היו כמה מהמורות, חברת Air Germania פשטה את הרגל ולמזלנו הצלחנו תוך יום למצוא טיסות חלופיות בחברת EasyJet  ואפילו לקבל מחברת האשראי החזר על עלות כרטיסי הטיסה האבודים. במשך השנה שתכננו את הטיול (אנחנו תמיד מזמינים שנה מראש כדי לתפוס כרטיסי טיסה זולים, אך גם כדי שיהיה למה לצפות…) אספנו חומר על אתרים, מקומות לינה, רכב וכדומה. די מהר שריינו רכב ובמקומות לינה כדי להרוויח מחיר טוב וכדי שלא יתפסו את המקומות הטובים.

איך מגיעים להרי ההרץ?

הדרך הטובה ביותר להגיע להרי ההרץ היא באמצעות טיסה ישירה לברלין (ויש לפחות 4-5 חברות שטסות מישראל). הנסיעה להרי ההרץ נמשכת כ- 3 שעות, רובה בכבישים מהירים ונוחים.

הזמנו רכב דרך אתר החיפוש Rentalcars.com מחברת SIXT בשדה התעופה Tegel. לאחר בדיקה מצאנו כי רכב ל- 7 אנשים קטן מידי עבורנו משום שאין בו מקום למזוודות. על כן, שכרנו רכב מסוג Mercedes-Benz Vito אוטומט. מדובר ברכב מצוין, עם המון מקום לנוסעים ובתא המטען, חסכוני בדלק (דיזל) ונוח לנהיגה. המחיר לרכב הוא 3,600 ₪ ל- 9 ימים. יחד עם תוספת של נהג נוסף וביטוח ביטול השתתפות עצמית (לדעתי הכרח ששוכרים רכב), עלה לנו כמעט 5,000 ₪.

קדימה לטיול!!

בטיולים הקודמים שלנו נסענו עם חברים טובים להם ילדים בגילינו, בטיול הזה, צירפנו סבא וסבתא לשמחתם של הנכדות וגם של ההורים (שקיבלו קצת זמן זוגי באמצע טיול משפחתי).

מסלול הטיול כלל 6 ימים מלאים בברלין,  4 ימים בהרי ההרץ, יומיים באיזור סולטאו (עבור שתי אטקרציות שקיימות שם), יומיים בהמבורג ויום אחרון בברלין משם גם טסנו לארץ.

על פסגת העיירה תאלה
המבורג - מרכז העיר

לתחילת הטיול ומה בכלל עושים עם ילדים בברלין – יוקדש פוסט נפרד

קצת טבע לדרך...

אחרי שישה ימים בברלין התוססת, הגיע הזמן לקצת טבע. הנוף הנגלה לעין באזור ההרץ כולל הרים גבוהים, יערות שאין להם סוף, נהרות ונחלים שוצפים, עיירות שנראות כאילו יצאו היישר מסיפורי האגדות –  בתים מעוטרים בלוחות עץ, גגות אדומים וסמטאות ציוריות.  הסגנון דומה מאוד לעיירות שראינו בטיול שלנו בחבל אלזס שבצרפת.

אני, באופן אישי, הייתי מסתפקת בשיטוט באזור בלי שום אטרקציה, פשוט כי אי אפשר להתרגל לנוף וליופי מסביב.

גוסלאר
ורניגרודה
נהר Grumbacher

איפה כדאי לישון?

בחרנו לישון בעיירה אלטנאו (Altenau), שנמצאת 25 דקות נסיעה מהעיר המרכזית בהרי ההרץ – גוסלאר.

אלטנאו היא עיירה קטנה ולא משמעותית, אך מהווה בסיס מצויין לטיולים באזור.

הדירה שלנו Bergmann Premium Apartments Gruppenhaus Okeraue, הייתה בתוך וילה ענקית בפאתי העיירה. (כל קומה בוילה היא דירה בפני עצמה.)

הדירה גדולה ומרווחת, וכוללת 3 חדרי שינה, סלון, שני חדרי שירותים ומטבח מאובזר (אפשר לראות בסרטון למטה) כולל מדיח כלים ומכונת כביסה שעזרו מאוד. הוילה מוקפת בדשא עצום ומתקנים לילדים.  בחצר האחורית זורם נחל ה – Oker (בישראל נחל כזה היה בוודאי אטרקציה תיירותית מוכרת, אך כאן זה סתם נחל אחד מתוך רבים אחרים שזורם בין הבתים). ארבעה לילות עלו לנו 2,800 ₪. בכפר הצמוד יש מספר סופרים המאפשרים הצטיידות.

מזג האוויר בהרי ההרץ שונה מאוד ממזג האוויר בברלין, לאחר שיצאנו מ”הקיץ של ברלין” עלינו צפונה ל”סתיו של הרי ההרץ”, אמנם זה נחשב קיץ, אבל בשעות הבוקר הטמפרטורה נעה בין 10-14 מעלות, אשר לקראת הצהריים עולה לאזור ה- 20-22 מעלות, ולאחר השקיעה יורדת שוב לאזור ה – 14-16 מעלות. כך שיש לתכנן את הלבוש בהתאם. בכל הימים שטיילנו בהרי ההרץ לבשנו מכנסיים ארוכים, חולצה קצרה וסווטשירטים באוטו או בתיק לגיבוי.

אלטנאו

גולסאר (Goslar)

התחנה הראשונה שלנו בהרי ההרץ הייתה העיירה גוסלאר. עיירה ציורית ויפייפיה, הגענו אליה בשעת אחר הצהריים המאוחרים, אור הדמדומים הוסיף ליופי המשגע של המקום, גם רומנטיקה קלה.

החננו את הרכב בחניון בתשלום באמצעות מדחן, (כיורו לשעה בממוצע), והלכנו ברגל אל הכיכר המרכזית בה יש מסעדות ובתי קפה רבים. במרכז הכיכר שוכנת לה מזרקה נאה ומסביבה ניצבות סמטאות צרות ויפות.

המבנים עתיקים ומיוחדים, הרחובות מרוצפי אבן, ולצידם ארמון גדול מן המאה ה- 11  “קרייזרפפלאץ”. ניתן גם לבקר בארמון בשעות הפעילות שלו. לאחר סיבוב קליל ברחובות, והתפעמות מהיופי עוצר הנשימה של העיירה, התיישבנו לקפה ועוגה (למבוגרים) וגלידה (לבנות) באחד מבתי הקפה בכיכר המרכזית. האוכל בגרמניה מאוד זול, ועל אף שהאזור נחשב תיירותי, עדיין המחירים היו זולים מאוד בהשוואה לארץ.

טיילנו בעיירה כשעה וחצי, אך בגלל השעה המאוחרת שהגענו, רוב החנויות, הגלריות והמוזיאונים שיש לעיר להציע היו סגורים. למעט כמה חנויות לתיירים המוכרות מזכרות מקומיות,שהמפתיעות ביניהן הן בובות של מכשפות. לאורך כל הטיול שלנו בהרי ההרץ ניבטו אלינו המכשפות מכל עבר, בירור מהיר גילה כי מדובר במיתוס – אגדה אורבנית שסוברת כי בין אפריל למאי מתעופפות להן מכשפות מהר המכשפות (Hexentanzplatz) הנמצא בעיירה תאלה (thale) אל פסגת הר ברוקן, שם עורכות מפגש עם השטן. אגדה זו שזורה היטב באזור ההרץ, וכך גם התיירות המקומית מתעלת לטובתה את הגימיק הנחמד.

את הערב חתמנו במסעדה Brauhaus goslar שהייתה טובה ומשביעה. מאוד רצינו לחזור לגוסלאר באחד מהבקרים וליהנות ממנה שוב, אבל לצערנו לא הספקנו.

גולסאר - מרכז העיר
גולסאר
גוסלאר - מרכז העיר
קפה בגולסאר - מרכז העיר העתיקה

בוקר יומולדת בבאד הרצבורג (Bad harzburg)

את הבוקר הראשון שלנו בהרי ההרץ פתחנו בחגיגות יום ההולדת שלי, למרות המסלול המוקפד והמתוכנן של בן זוגי שיחיה, לא ויתרתי על פינוק של ארוחת בוקר עם קפה איכותי וטוב.

למזלנו בעיירה התיירותית  באד הרצבורג (Bad harzburg), המוכרת בעיקר כעיירת מרפא וספא,  מצאנו אחד כזה. קפה פיטרס (Café peters) הוא בית קפה מתוק ורומנטי, המשמש גם כמעדנייה.

הבוקר השמשי והיפה שקיבל את פנינו, התעקש שנשב בחוץ, וגם עדיף לאור ההרכב המעניין והתוסס שלנו.  לאחר שמלאנו את ביטננו בפחמימות ריקות וטעימות, וקפה אמיתי וטעים, המשכנו בדרכנו לכיוון העיירה תאלה.

קפה פיטרס - באד הרצבורג
קפה פיטרס באד הרצבורג

תאלה (Thale)

בעיירה תאלה נמצא פארק אטרקציות Seilbahnen Thale Erlebniswelt  ובו שפע של אטרקציות  לכל המשפחה: רכבל עם רצפה שקופה אל פסגת ההר , בית הפוך, מגלשות הרים, מתקני שעשועים, מיני גולף, מסלול לאורך נחל, פארק חבלים ועוד.  בקלות אפשר לבלות שם יום שלם ואפילו מספר ימים. מזלנו לא שפר עלינו וכך מבוקר שמשי ויפה, השמיים התקדרו וממטרי גשם החלו לרדת. לפחות אני יכולה לומר שבפעם ראשונה בחיי זכיתי לראות גשם ביום ההולדת שלי (ובכל זאת מדובר ב – 2 באוגוסט).

בזמן הגשם חלק גדול מן האטרקציות לא פעילות, כך יצא ש”בזבזנו” המון זמן בהמתנה להפוגות כדי לא לפספס את מה שיש למקום להציע.

העלייה ברכבל הייתה אכן שווה את ההמתנה, הנוף הירוק האין סופי, והתצפית בהר שאליו מגיעים בירידה מהרכבל עשו את העבודה.

רכבל סגור – שעות פתיחה: 9:30-18:00. מחיר: כרטיס משפחתי (זוג + 3 ילדים) 16/23 יורו (הלוך והלוך חזור). ניתן לקנות כרטיס משולב ליתר האטרקציות ב

הגשם חזר במלוא העוצמה, ונאלצנו להשתמש בשכמיות שקנינו בטיול הקודם שלנו בפולין (שכמיות ניילון דקות שמתקפלות לתוך שקית קטנה, זול ויעיל מאוד לטיולי קיץ באירופה).

בהר ישנו גם בית הפוך, אטרקציה בה נתקלנו בכל טיול שלנו באירופה עד כה. מדובר בבית שמונח על הגג, ובתוכו הכל הפוך. לאחר שבפעם הראשונה שלי בבית הפוך קיבלתי בחילה  בדקות הראשונות לשהותי בו,  הבנתי את העניין והפעם ויתרתי מראש ונשארתי עם חמותי היקרה לשתות קפה, בעוד שזיו נכנס עם אביו והבנות, שעבורן זו אטרקציה כיפיית. עסקה משתלמת מהבחינה הזו, למרות זאת האטרקציה קצת יקרה בעד התמורה – 12 יורו לאדם.

בהמשך ישנו מסלול קצר ומקסים ובו חידות על בעלי החיים הנמצאים בסביבה, על פי עקבות הרגליים שלהם. ההסברים אמנם בגרמנית, אך למרות זאת נהננו מאוד מהמסלול והניחושים.

אחרי הפסקת גשם ארוכה במיוחד, הגענו סוף סוף לרגע לו כולם חיכו, או לפחות הבנות – מגלשות ההרים!

רכבות אקסטרים בעלות קרון בודד לכל זוג, כאשר המהירות ניתנת לשליטה ע”י ה”נהג”, כיף אקסטרימי שאפילו בת הארבע שלי נהנתה לעשות.

במקום ניתן לקנות כרטיס לכל אטרקציה או כרטיסים משולבים.

היות וסיימנו את מרבית האטרקציות לקראת השעה ארבע, בחרנו לאכול במסעדה של הפארק, מה שהתברר כהחלטה גרועה במיוחד.  עובדי המקום לא דיברו מילה אחת באנגלית מה שאילץ אותנו להשתמש בידיים וביידיש של אבא של זיו (מי חשב שזה יעזור?!?), ואם זה לא מספיק אז האוכל היה פשוט מזעזע! אוכל תעשייתי ודוחה שקיבל את התואר “הארוחה הגרועה ביותר שאכלנו בגרמניה”. מזל שהארוחות האחרות היו מוצלחות מאוד.

תאלה
רכבל בעיירה תאלה
העיירה תאלה - רכבל
תצפית להרי ההרץ מהעיירה תאלה

ורניגרודה ( wernigerode)

ורניגרודה - כיכר העיר

ללא ספק העיירה הכי יפה שהגענו אליה במהלך הטיול הייתה ורניגרודה. בדומה לעיירות גרמניות טיפוסיות, גם ורניגרודה בעלת מבנים מרשימים ועתיקים, סמטאות מרוצפות אבן, כיכר עיר ענקית ועשרות חנויות, בתי קפה ומסעדות. היא תיירותית במיוחד, ולאור העובדה שהגענו בסוף השבוע (שבת), היא הייתה עמוסה לעייפה.

אחרי היום הקודם שהיה גשום, התעורננו לבוקר שמשי וחמים. העיירה מתעוררת באזור עשר, אז נפתחות מרבית החנויות, בתי הקפה והמסעדות. עד השעה הזו הצלחנו למצוא כמה בתי מאפה פתוחים, עם קינוחים מרהיבים ועוגות משגעות .

בדיוק בשעה שהגענו לכיכר העיר, התקיימה בכנסייה הצמודה חתונה, או שמדובר במסורת גרמנית או שנתקלנו בחתן וכלה יצירתיים במיוחד, כי טקס חתונה כזה טרם ראיתי בעבר. הטקס שכלל הפרחת בלונים, זריקת קונפטי לבבות באוויר, ניסור משותף של בול עץ ומעבר של החתן והכלה דרך סדין ענק ומצויר, בתוספת סט צילומים פוטוגני במיוחד הייתה זו חוויה לכולנו.

לאורך העיירה ניצב רחוב ארוך ויפה המלא במסעדות, בתי קפה וחנויות מוכרות (כמו M&H, פימקי, מנגו ועוד…).

בעיירה נמצאת גם טירת ורניגרודה (Schloss-wernigerode), שנראית בדיוק כמו הטירה של רפונזל! כדי להגיע אליה יש לנסוע ברכבת תיירים שיוצאת בסמוך לכיכר העיר בשעות קבועות לאורך היום (ישנו שלט ובו שעות יציאת וחזרת הרכבת).

מהטירה יש נוף מהמם של הכפר והאזור ותצוגה מרשימה של חיי האצולה במאה ה- 19 ובימי הביניים.

לאחר סיבוב של כשעה וחצי חזרנו עם הרכבת למרכז העיירה, ואכלנו צהריים באחת מן המסעדות הרבות הפזורות בעיר.

שעות פתיחה: 10:00-18:00 (סיור אחרון יוצא בשעה 16:30). מחיר: מבוגר 7 יורו, ילד (6-14) 3.5 יורו , תשלום מגיל 6. כרטיס משפחתי (הורים וילדים עד גיל 14 – 17.5 יורו). חינם עם Herzcar.

ורניגרודה
ורניגרודה- כיכר העיר העתיקה
ורניגרודה - תצפית מטירת ורניגרודה

הגשר התלוי (Harzdrenalin Megazipline)

גשר תלוי הנמצא בסכר ראפבורד (Rappbord Reservior)  ותלוי מעל נהר בודה היפיפה, הנוף מן הגשר עוצר נשימה, ומפאת אורכו יש תחושה שאינו נגמר. הגובה הרב מאפשר לאוהבי הספורט האתגרי לעשות באנג’י או אומגה מן הגשר, מוכרחה לציין שהלב שלי החסיר פעימה לנוכח האמיצים שעושים זאת.. במקום יש גם גן שעשועים נחמד ועגלה למכירת גלידה, קפה ונשנושים. התשלום בכניסה לאתר, חניה בתשלום.

הגשר התלוי בסכר ראפבורד

מסלול צמרות העצים (Baumwipfelpfad)

מסלול צמרות העצים נמצא בעיירה באד הרצבורג היפה. כפי ששמו מסגיר אותו, המסלול בנוי כגשרים העוברים ממש בין צמרות העצים, מעל יער מקסים. לאורך המסלול יש מתקנים חביבים לילדים והסברים שכמובן כולם בגרמנית. ניתן לחזור את כל המסלול בחזרה או לרדת למטה ולחזור דרך היער הנראה כאילו נלקח הישר מסיפורי האגדות.  המסלול (2 ק”מ) מוצל, יפה וקליל, לאורכו זורם נחל, וניתן ליהנות ולטעום את פירות היער הרבים הגדלים בצידי המסלול.

בסוף המסלול ישנו פארק שעשועים קטן לילדים קטנים (בתשלום כמובן), אנחנו בחרנו שלא להיכנס, והסתפקנו בהפסקת קפה וגלידה.

התשלום בכניסה לאתר במכונה אוטומטית, המקום מונגש לעגלות ילדים ונכים.

מסלול צמרות העצים בבאד הרצבורג

מסלול ספסלי האוהבים (Liebesbankweg)

בכפר המקסים הנקלי (Hahneklee) מסתתר מסלול רומנטי ומושלם בשם ספסלי האוהבים.

המסלול יוצא מהכפר במסלול מעגלי של 7.5 ק”מ (בדרך כלל מישורי ומוצל) בתוך יער עם אגמים כחולים ועוצרי נשימה.  לקח לנו זמן למצוא את נקודת ההתחלה בכפר, אך לסוף התחברנו למסלול בסמוך לכנסייה (Gustav Adolf Stave Church).

לאורך המסלול יש שילוט בצבע אדום עם שם המסלול והמרחק מנקודות שונות. הליכה בתור מסלול יחסית קלה, מוצלת, ליד אגמים ונחלים כחולים ומרהיבים. באמצע המסלול יש מסעדה להפסקת קפה ושירותים. היות והשעה הייתה כבר מאוחרת החלטנו לשוב לאחר 4.5 ק”מ.  בכפר עצמו יש מדרחוב נחמד, אגם ופארק יפים, יש גם רכבל ורכבות הרים אך לא הספקנו להגיע אליהם.

מסלול ספסלי האוהבים

מה לא הספקנו בהרי ההרץ??

ארבעה ימים בהרי ההרץ ממש לא הספיקו עבור האטרקציות שרצינו לעשות. ולמען האמת ניתן לטייל באזור גם שבועיים ברצף ועדיין לא תצליחו לראות הכל.

המלצות נוספות לאתרים מעניינים:

מכרה פחם (Rammelsberg Mine) – מכרות רָמֵלְסְברג שוכנים על הר רמלסברג, שגובהו 636 מטרים, בקרבת העיר גוסלאר שבגרמניה.

מערת באומן (Baumannshoehle) – מערת הנטיפים היחידה שהיה ידוע עליה בכל גרמניה. גתה הוקסם מהמערה עד כדי כך ששהה בה ב-1777 יום שלם, וחזר אליה גם במסעותיו הבאים להרץ. על שמו נקרא החדר הגדול ביותר במערה, אולם גתה.

רכבת קיטור מהעיירה ורניגרודה Wernigerode להר BROCKEN  – דרך רומנטית ונוחה לעלות לפסגת ברוקן היא נסיעה ברכבת על מסילת ברוקן, שהיא חלק מהמסילה הצרה של הרי הרץ . קטר הקיטור העתיק גורר את הקרונות בעזרת 3.5 טונות פחם המפעילות מנוע של 700 כוחות סוס. קו הרכבת לברוקן יוצא כמה פעמים ביום מהעיירה ורניגרודה. הנסיעה נמשכת כשעה וחצי. שעות פתיחה: לברר לוח זמנים. מחיר: מבוגר 29 יורו, ילד 17.5 יורו (גילאי 6-14), חזרה 16 יורו/ 9.5 יורו מבוגר/ ילד. הלוך או חזור חינם למחזיק כרטיס Herzcard.

השביל המעגלי על פסגת ברוקן טיול קל המתאים לילדים הוא השביל מתחיל בתחנת הרכבת של ברוקן (Bahnhof Brocken), עובר דרך גן ברוקן, וליד צוקי הגרניט המרשימים הקרויים “לשכת השטן” ו”מזבח המכשפות”, ויורד במדרון ההר בחזרה לנקודת המוצא.

יער האגדות בורניגודה (Wernigeröder Märchenweg) – יער מקסים עם תמונות ומשימות לפי האגדות כיפה אדומה ועמי ותמי (המשימות בגרמנית), בסוף מגיעים לטירה של רפונזל, עולים למעלה ומשקיפים על הנוף, המסלול הוא בחינם.  לא מעגלי, הלוך חזור. 2.5 ק”מ לכל כיוון.

שייט באגם (erlebnis-talsperre-harz) – באגם, בקרבת העיר Blankenburg בגרמניה, ניתן לשכור סירת פדאלים או סירת משוטים לשייט עצמי.

העיירה קווידְלִינְבּוּרְג (Quedlinburg) – עיר ציורית קטנה, בעלת היסטוריה עשירה, שוכנת ליד הנהר בּוֹדֶה, באזור הקרוי קידמת הרי הַרץ (Harz), מצפון להרים אלה.

מסלול הרפתקאות לילדים (Drei Annen Hohne) – מסלול באורך של 1.2 ק”מ באזור מיוער הכולל תחנות שונות לילדים

את המשך המסלול שלנו מהרי ההרץ  לעיירה סולטאו ולעיר המבורג. תוכלו לקרוא בפוסט הבא – צפון גרמניה עם ילדים.